اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
بدهي‌هايي كه چوب‌ لاي چرخ «نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده» مي‌گذارند
.

با وجود توقف چندماهه روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، به نظر مي‌رسد هنوز اقدامي براي به جريان افتادن اين طرح صورت نگرفته و انجام آن نيز منوط به رفع مشكلاتي ميان شركت خودروساز و گمرك است.

طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از بهمن‌ماه سال 1394 طي يك همكاري مشترك ميان سازمان مديريت و برنامه، بانك‌هاي عامل، وزارت كشور و گمرك به مرحله اجرا درآمد. در اين طرح مبلغ 200 ميليون ريال تسهيلات ارزان قيمت به مالكان تاكسي‌هاي فرسوده و مبلغ 50 ميليون ريال معادل ارزش ريالي دو گواهي اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت مي شود. همچنين مبلغ پنج ميليون ريال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسي فرسوده لحاظ و به عبارتي جمع آن 25 ميليون و 500 هزار تومان مي‌شود و مابقي وجه را مالك تاكسي فرسوده پرداخت مي‌كند كه در نهايت به تحويل و جايگزيني خودروي جديد منجر مي‌شود.

اين طرح كه به صورت "كليد به كليد" اجرا مي‌شد، سال گذشته در مهرماه به دليل پرداخت نشدن معوقات ايران خودرو از جانب گمرك براي مدتي متوقف شد به طوري كه شركت خودروساز از صدور پيش فاكتور امتناع و  ادامه طرح را منوط به پرداخت معوقات كرد.

اين موضوع واكنش‌هايي از سوي كمرگ را به همراه داشت به طوري كه اعلام كردند پنج ماه ابتدايي سال 96 بالغ بر 430 ميليارد ريال از تخفيف در نظر گرفته شده توسط خودروسازان براي نوسازي ناوگان عمومي استفاده شده است و خودروسازان همچنان مي‌توانند تا پايان سال در زمان واردات قطعات، از اين تخفيفات استفاده كنند و هيچ گونه محدوديتي در اين خصوص از سوي گمرك وجود ندارد؛ به عبارت ديگر خودروسازان در صورت واردات قطعات، ‌مي‌توانند تا پايان سال از مابقي تخفيف درنظر گرفته شده به ميزان 1300 ميليارد ريال در اين بخش بهره گيرند و هيچ‌گونه محدوديتي در اين خصوص وجود ندارد. همچنين تعهد گمرك درخصوص نوسازي ناوگان عمومي، ‌ معطوف به ماده يك و دو قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت است.

اما طلسم اين توقف سرانجام بعد از گذشت يك ماه شكست و در آبان ماه سال 96 صدور پيش فاكتورها توسط شركت خودروساز آغاز شد و  فرآيند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد. با اين وجود اين روند دوام زيادي نداشت به طوري كه بار ديگر در بهمن ماه سال 96 به طور مجدد اين طرح متوقف شد، به طوري كه مديرعامل سازمان تاكسيراني و مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري واكنش‌هايي را نسبت به توقف مجدد اين طرح نشان دادند.

مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري در خصوص اين توقف گفت: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي، نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است و اين باعث مي‌شود كه گمرك معوقات خود را به ايران خودرو نپردازد و در نتيجه شركت خودروساز نيز پيش فاكتور صادر نكند. در حقيقت اعتباري كه هرساله در قانون بودجه براي اين امر تخصيص داده مي شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد.

وي اضافه كرد: با وجود اينكه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفيف داده كه بدهي‌هاي قبلي گمرك به ايران خودرو پرداخت شود، اما هنوز تغييري در روند توقف را شاهد نيستيم و به نظر مي رسد كه شركت خودروساز بايد پيگيري‌ها و مكاتبات لازم را انجام دهد تا اين طرح به طور مجدد از سر گرفته شود.

با وجود اينكه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي به منظور افزايش بهره‌وري اين ناوگان و كاهش آلودگي هوا از اهميت بالايي برخودار بوده و طرح كاهش آلودگي هوا نيز از مسائل مهم و در دستور كار دولت است اما بعضا ديده مي‌شود به دليل وقفه‌ها و پاسكاريهاي اداري اين روند كند يا متوقف شده و توجه ويژه‌اي به آن نمي شود، حال بايد ديد تا كي قرار است سايه اين وقفه‌ها بر اين طرح سنگيني كند؟.

 
تاریخ:
1397/02/27
تعداد بازدید:
14
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.