اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
از تلفيق نور و معماري تا نماد چرخ صنعت در ايستگاه‌هاي مترو
يك شهر، زير شهر/

خط يك مترو اصفهان از ايستگاه قدس تا ايستگاه دفاع مقدس به طول 20.2 كيلومتر با 20 ايستگاه احداث و مورد بهره‌برداري قرار گرفته و امروز مراسم افتتاح رسمي فاز سوم خط يك با حضور معاون اول رييس جمهور انجام مي‌شود.

از جمله ايستگاه‌هاي خط يك قطار شهري اصفهان شريعتي، كارگر، دفاع مقدس و تختي است كه مديريت اجراي اين چهار ايستگاه بر عهده يك مدير پروژه بوده است.

ايستگاه تختي

اين ايستگاه از معماري زيباي ايراني - اسلامي برخوردار است و شاخصه ويژه آن اين است كه علي‌رغم ساير ايستگاه‌هاي خط يك كه به صورت زيرزميني هستند و از نور مصنوعي تغذيه مي‌شوند، تركيبي از برق و نور آسمان است و باعث شده به زيبايي معماري آن افزوده شود.

در ايستگاه تختي نور طبيعي آسمان از فضاي بيرون وارد ايستگاه مي‌شود و همين عامل اين ايستگاه را روشن‌تر از ساير ايستگاه‌ها نشان مي‌دهد.

 

نور طبيعي از سازه خورشيدي به داخل ايستگاه ورود پيدا مي‌كند و به همين دليل مسافر احساس نمي‌كند كه زير زمين قرار دارد. از سوي ديگر فشار هواي داخل ايستگاه نيز توسط سيستم‌هاي تهويه جريان گردشي دارد و به همين دليل مسافر حس خاصي نسبت به فشار هوا پيدا نمي‌كند.

ايستگاه تختي قطار شهري اصفهان با صرف اعتباري بالغ بر 46 ميليارد تومان طي مدت چهار سال از زمان خاكبرداري احداث شد.

ايستگاه شريعتي

از ابتداي سال 95 همزمان با ايستگاه صفه عمليات اجرايي ايستگاه شريعتي آغاز و در مردادماه 96 به اتمام رسيد. اين ايستگاه با متراژ هفت هزار و 500 مترمربع در محل چهارراه شريعتي واقع شده و مسافران پس از پياده شدن در اين ايستگاه به بيمارستان شريعتي، دادگستري، مراكز تجاري و ... دسترسي خواهند داشت.

 

هزينه احداث ايستگاه شريعتي با احتساب تجهيزات، از زمان خاكبرداري تا تكميل شامل خاكبرداري، سازه نگهبان، سازه اصلي، نازك‌كاري و تجهيزات حدود 50 ميليارد تومان بوده است، به روايتي ديگر هر مترمربع از ايستگاه تا پايان سال 96 حدود پنج ميليون تومان هزينه در برداشته است.

عمده مشكلات اجراي ايستگاه و تحويل آن در زمان مقرر، عدم تامين منابع مالي بود كه خوشبختانه با تزريق اعتبار در سال 96 روند پيشرفت پروژه بهبود يافت و ايستگاه در مردادماه 96 تكميل شد.

ايستگاه كارگر

ايستگاه كارگر با متراژ 13 هزار مترمربع يكي ديگر از ايستگاه‌هاي خط يك قطار شهري اصفهان به شمار مي‌رود كه عمليات اجرايي آن پاييز 94 آغاز و در پاييز 96 تكميل و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

اين ايستگاه دو ورودي شرقي و غربي دارد كه از ضلع شرق به سمت اداره فني و حرفه‌اي و خيابان كارگر و از ضلع غربي به سمت اداره جهادكشاورزي و منابع طبيعي منتهي مي‌شود.

در سالن فروش بليت ايستگاه كارگر با توجه به اينكه از گذشته‌هاي دور شيشه با آثار تاريخي اصفهان عجين بوده است، دو اثر شيشه‌اي نصب شده و به دليل همجواري ايستگاه با اداره كل فني و حرفه‌اي الماني از چرخ صنعت در آن طراحي و اجرا شده است.

 

همچنين در بخش سكوي ايستگاه يك اثر هنري كه درشكه سواري در محور چهارباغ قديم را نشان مي‌دهد، نصب شده است.

هزينه احداث ايستگاه كارگر از زمان خاك‌برداري تا تكميل شامل خاك‌برداري، سازه نگهبان، سازه اصلي، نازك‌كاري و تجهيزات حدود 50 ميليارد تومان بوده است، به روايتي ديگر هر مترمربع از ايستگاه تا پايان سال 96 حدود پنج ميليون تومان هزينه در بر داشته است

ايستگاه صفه

عمليات اجرايي ايستگاه صفه از فروردين‌ماه سال 95 همزمان با ايستگاه شريعتي آغاز شد. اين ايستگاه در متراژ هشت هزار مترمربع با تلاش شبانه‌روزي كارگران و مهندسان اسفندماه 96 تكميل و همزمان با بهره‌برداري از فاز سوم خط يك قطار شهري اصفهان با حضور مقامات بلندپايه استان افتتاح شد.

در ساخت ايستگاه‌هاي قطار شهري اصفهان از مصالح درجه يك و با كيفيت استفاده شده تا سال‌هاي سال قابل استفاده باشد.

 

در ايستگاه صفه جانمايي براي نصب آثار هنري صورت گرفته، اما هنوز تامين اعتبار نشده است. هزينه احداث اين ايستگاه كه به پايانه مسافربري صفه ختم مي‌شود، از زمان خاك‌برداري تا تكميل شامل خاكبرداري، سازه نگهبان، سازه اصلي، نازك‌كاري و تجهيزات حدود 50 ميليارد تومان بوده است، به روايتي ديگر هر مترمربع از ايستگاه تا پايان سال 96 حدود پنج ميليون تومان هزينه در بر داشته است.

تاریخ:
1397/04/20
تعداد بازدید:
22
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.