اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر
يك شهر، زير شهر/
به سمت دفاع مقدس...

ساعت 5 عصر است، نفس‌ها از شدت گرما، شلوغي پياده‌روها و ترافيك سنگين خيابان به شماره افتاده است، رهگذران تلاش مي‌كنند از سايه كنار ديوار راه بروند و رانندگان كلافه از گرما و ترافيك، مرتب بوق مي‌زنند...

زير اين همه هياهو و ترافيك، بخشي از زندگي در زير شهر جريان دارد، شهري با تونل‌هاي مارپيچ و طولاني براي آن هايي كه خسته از ترافيك و كار روزانه اند، مسافراني كه فارغ از چراغ هاي قرمز، زرد و سبز به دور از ترافيك و سر و صدا راهي مقصدشان هستند...

ساعت 5:15 دقيقه عصر/ ايستگاه شهيد عليخاني

مسافران يكي يكي از پله هاي مترو پايين مي روند تا از همان ابتدا خنكاي ايستگاه زير زميني گرماي 43 درجه اي هواي اصفهان را از يادشان ببرد. شهيد عليخاني پنجمين ايستگاه خط يك متروي اصفهان است، با تلفيقي از معماري سنتي و مدرنيته؛ مانيتورهاي بزرگ  مسير حركت و زمان قطارها  را نشان مي دهد و در اين بين گريزي مي زنند به تصاويري از تلاش 17 ساله كارگران متروي اصفهان كه اين روزها به ثمر رسيده است.

هرچه ساعت به 17:30 نزديك مي شود، ايستگاه شلوغ تر مي شود و جا پيدا كردن روي صندلي هاي انتظار سخت تر؛ اگرچه مديران شهري در تلاش هستند فاصله عبور قطارها كاهش پيدا كند اما در متروي نوپاي اصفهان سرفاصله عبور قطارها هنوز هر 15 دقيقه است و اين زمان براي مسافران ايستگاه عليخاني كه در فاز نخست خط يك افتتاح شده، آشناست.

صداي سوت قطار به گوش مي رسد و صداي بلندگوي مترو بلندتر مي شود " از لبه ايستگاه فاصله بگيريد" ، "روي خط زرد رنگ نايستيد"؛ ماموران مترو جلو مي آيند تا مسافران را از خط زرد دور كنند؛ بالاخره قطار در ايستگاه توقف مي كند. در تاريكي تونل ها هم بحران آب جدي است و پوسترهاي كوچك قطره اي شكل مصرف بهينه آب را به اصفهاني ها گوشزد مي كند.

اگرچه با تاخير زياد اما مترو در اين هياهو و ترافيك شهري اصفهان نياز شمار زيادي از شهروندان است؛ شايد 17 سال زمان براي احداث يك پروژه در شهري مانند اصفهان كه عنوان جهان شهري را يدك مي كشد دور از ذهن باشد، اما يك واقعيت است...

قطار به ايستگاه جابر و كاوه كه مي رسد، مسافران بيشتر و بيشتر مي شوند، ديگر مثل روزهاي اول نمي توان صندلي خالي پيدا كرد با اين حال هنوز جواناني هستند كه با ورود افراد مسن جاي خودشان را به آنها مي‌دهند. اگرچه مدت هاست خط يك مترو در فعال است اما شماري از ايستگاه ها هنوز تكميل نشده و استفاده از آن براي معلولان امكان پذير نيست،  نكته اي كه اعضاي شوراي شهر اصفهان نسبت به آن اعتراض دارند.

زن مسني به سختي روي صندلي مي نشيند نيز اين نقص را گوشزد مي كند« برخي ايستگاه ها آسانسور ندارند و مجبورم با ترس از پله هاي برقي استفاده كنم، با اين حال ترجيح مي دهم حالا كه بعد از اين همه سال مترو راه افتاده با آن سفر كنم. در اين هواي گرم و ترافيك شهر به خصوص ترافيك دروازه دولت و انقلاب بهترين وسيله همين مترو است.» همه به نشانه تاييد سر تكان مي دهند. زن جوان ديگري مي گويد: « قبلا از دروازه شيراز تا محل كارم در ملك شهر، حدود يك ساعت و نيم در راه بودم، اما حالا نيم ساعته به محل كارم مي رسم.»

ساعت 5:40 دقيقه عصر/ ايستگاه تختي

اگرچه برخي از ايستگاه هاي خط يك مترو كامل نيست اما قطارها تاخير ندارند و خوشبختانه بر اساس زمان بندي اعلام شده وارد ايستگاه  ها مي شوند. مترو با پيچ بسيار كمي وارد ايستگاه تختي مي شود، ستون هاي طلايي اين ايستگاه با ديگر ايستگاه ها متفاوت است، خمره و كوزه هايي كه هنگام ساخت از زير زمين كشف شده در محفظه اي شيشه اي نگهداري مي شود و نشان مي دهد متروي اصفهان وارد مسير ممنوعه مي شود، چهاباغ عباسي؛ خياباني كه اي كاش مديران قبلي كمي با آن مهربان تر بودند تا متروي براي همه اصفهاني تبديل به خاطره اي كم نظير براي عبور از ترافيك اين شهر مي شد.

« اصفهان تاريخ ايران است، تمام دنيا كشور ما را به نام اصفهان مي شناسند، طراحي ايستگاه تختي در خور اين شهر است، بايد ايستگاه هاي دروازه دولت و انقلاب هم مثل اين ايستگاه سنتي و زيبا درست شود.» اين ها را پيرمرد بازنشسته اي مي گويد كه بسياري از روزها مسير تختي تا بيمارستان شريعتي (بيمارستان زير مجموعه تامين اجتماعي) را با مترو طي مي كند.

مسافري از تبريز كه متروسواري در اصفهان را تجربه كرده است مي گويد: « معماري ايستگاه ها جالب است، چندي روزي براي ديدن اقوام به اصفهان آمده ام سه بار از مترو اين شهر استفاده كردم، معماري بيشتر ايستگاه ها جالب است البته به نظر من بايد در معماري دو ايستگاه دروازه دولت و انقلاب كه در بافت تاريخي  قرار دارد، از نماد اصفهان استفاده بيشتري شود.»

اما يك شهروند اصفهاني نظر ديگري دارد: « بعد از اين همه سال صبر و انتظار براي سوار شدن به مترو بهتر بود ورودي هاي آن مناسب تر احداث مي شد. آسانسور بيشتر ورودي ايستگاه ها هنوز راه نيفتاده و افراد مسن، معلولان و نابينايان نمي توانند از مترو استفاده كنند.»

يك جوان اصفهاني هم با نظر او موافق است: « من هر روز از مترو براي رفتن به محل كارم استفاده مي كنم، از اين لحاظ كه گرفتار ترافيك نمي شوم خيلي خوب است، اما انتظار داشتم معماري و ورودي ايستگاه هاي شهر بهتر از اين باشد، مثلا معماري ايستگاه هاي دروازه دولت و انقلاب آن طور كه بايد زيبا نيست.»

زير زمين هم بازار شايعات داغ است! يكي از اشياء تاريخي كشف شده مي گويد و ديگري از شهر زير زميني! يكي ديگر از اتاقكي مي گويد مملو از اشياء تاريخي كه زيرنظر ميراث فرهنگي اداره مي شود. شايد اگر مترو به جاي خيابان تاريخي چهارباغ از خيابان موازي آيت الله شمس آبادي عبور مي كرد، كسي در تونل ها دنبال تاريخ اصفهان نمي گشت...

ساعت 5:43 دقيقه/ ايستگاه ميدان امام حسين(دروازه دولت)

ايستگاه امام حسين(ع) با آنكه در قلب تاريخي شهر است، نمايي آجري و بسيار ساده دارد. همه فراز و نشيب هاي متروي اصفهان از اين ايستگاه شروع مي شود، همه تاخيرها و هزينه هاي مازادي كه حفاري هاي شبانه به اصفهان وارد كرد و پروژه اي كه قرار بود پنج ساله به بهره برداري برسد بيش از 17 سال به طول انجاميد هنوز اما و اگرهاي بسياري را پيش رو دارد! همين حوالي است كه مي گويند اشياء تاريخي زيادي كشف شده، شايعاتي كه مدير پروژه ايستگاه نيز آن را تاييد مي كند و مي گويد:" در كاوش هاي باستان شناسي كانال تاريخي دوره صفوي، پايه هاي كاخ تاريخي گوشك جهان نما و آبراهه كوچي در سطح ميدان

كشف شد." تاريخي كه امروز در يك اتاق در بسته پنهان  شده....

 ساعت 5 و 55 دقيقه/ ايستگاه آزادي

مترو هرچه بيشتر به سمت آزادي مي رود شلوغ تر مي شود، ايستگاهي كه "كاوه" آنجا درفش بركشيده! همه آن هايي كه به قصد "آزادي" سوار مترو شده بودند پياده مي شوند، با وجود كاستي ها، بسياري از مسافران  راضي هستند «خدا خيرشان دهد، قبلا يك ساعت و نيم در مسير بودم تا به محل كارم در دروازه شيراز برسم، حالا 8 دقيقه طول مي كشد، واقعا از شر ترافيك "ميدان انقلاب" راحت شدم."

مترو در ايستگاه آزادي متوقف مي شود، اما اينجا پايان كار نيست، چهار ايستگاه ديگر خط يك آزمايشات خود را گذرانده و قرار است امروز خط يك از قدس به دفاع مقدس برسد! "صفه" يا "دفاع مقدس"؛ شايد عنوان دفاع مقدس شايسته تر باشد براي مترويي كه 17 سال جنگيده تا به صفه برسد. 

مترو، آرام و ايمن به بام اصفهان مي رسد، اما جنجال ها و هياهوي خط يك هنوز تمام نشده...

تاریخ:
1397/04/21
تعداد بازدید:
20
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.