اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند
قاسمي در گفت و گو با ايمنا:
طرح هندسي محله اندوان آماده است/ هنوز جوابي از مسئولان دريافت نكرديم

امروزه يكي از راهكارهاي بازآفريني بافت هاي قديمي و فرسوده شهر تعريف و اجراي پروژه‌هاي محرك توسعه در اين بافت‌ها است.

شهرداري اصفهان شيوه‌نامه طراحي پروژه‌هاي محرك توسعه را در سند 15 صفحه‌اي مطابق با تعاريف استاندارد روز دنيا تعريف و به مناطق 15 گانه ابلاغ كرده است؛ در اين راستا هر منطقه موظف به تعريف يك پروژه محرك توسعه است.

در منطقه 15 حمام تاريخي «نقاشي» كانديداي جدي براي محرك توسعه است، اما علاوه بر اين به گفته مدير منطقه 15 شهرداري اصفهان با توجه به اينكه خوراسگان پايتخت خاتم ايران است؛ خاتم كاري آن مي‌تواند باعث رشد و رونق آن منطقه شود؛ بنابراين تبديل يك باغ به كارگاه خاتم يك طرح پيشنهادي است كه در صورت تحقق اين اقدام مي‌تواند محرك توسعه منطقه باشد.

توضيحات بيشتر در اين باره همچنين در خصوص پتانسيل هاي سرمايه گذاري منطقه، بافت فرسوده، عمليات اجرايي تقاطع غيرهمسطح كارخانه قند، مشكلات محله هاي الحاقي به منطقه 15 و موارد ديگر را از زبان «مسعود قاسمي» مدير منطقه 15 شهرداري اصفهان در ادامه مي‌خوانيد:

از موقعيت و شرايط كنوني منطقه 15 بگوييد!

منطقه 15 شهرداري اصفهان شش هزار و 896 هكتار مساحت دارد كه از اين ميزان يك هزار و 718 هكتار مساحت محدوده قانوني و پنج هزار و 178 هكتار آن در حريم واقع شده است.

اين منطقه داراي 23 محله شامل سفلي، بوزان، ابر، جي شير، درب‌سيبه، ستار، خيادان، پزوه، گورت، كنگاز، گيان، اندوان، راران، هيستان، خاتون‌آباد، قلعه نو، ارغوانيه، دهنو، ارداجي، سنجوان‌مره، سلطان آباد شهيد رجايي و برتيانچي است كه 11 محله آن الحاقي است.

اين منطقه 141 هكتار بافت فرسوده دارد كه بيشترين درصد آن در محله‌هاي سفلي با 18 درصد و پزوه با 15 درصد است.

منطقه 15 شهرداري اصفهان 67 هكتار فضاي سبز دارد و سرانه هر شهروند ساكن در اين منطقه 4.5 متر مربع است.

پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري منطقه كدامند؟

خوراسگان پايتخت خاتم ايران است و خاتم كاري آن مي‌تواند باعث رشد و رونق آن منطقه شود، يكي از ايده‌هايي كه مطرح كرديم تبديل يك باغ به كارگاه خاتم است كه در صورت تحقق اين اقدام مي‌تواند محرك توسعه منطقه باشد، در اين راستا دو باغ را يكي در خيابان معراج و ديگري در ارغوانيه پيشنهاد كرده‌ايم تا هر كدام از اين دو مكان مورد موافقت قرار گرفت اقدامات لازم انجام شود.

حمام تاريخي «نقاشي» نيز كانديداي جدي منطقه 15 براي محرك توسعه است. اين حمام با قدمت بيش از 600 سال در محله عليا واقع شده و مهمترين و زيباترين جاذبه خوراسگان محسوب مي‌شود.

از ديگر پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري در اين منطقه احداث پاركينگ در ميدان خوراسگان و در مجاورت ساختمان شهرداري منطقه 15، برج‌هاي كبوتر گورت، انتهاي پارك كوثر خيابان مسجدعلي، خيابان معراج و گلخانه شهرداري به شمار مي‌رود.

پروژه خورشيد شهر(خان) از جمله پروژه‌هاي مشاركتي در حال انجام است كه به عنوان محرك توسعه مطرح شده؛ اين پروژه با مشاركت بخش خصوصي در شش طبقه به مساحت چهار هزار و 48 مترمربع با زيربناي 22 هزار مترمربع و اعتباري بالغ بر 700 ميليارد ريال در حال احداث است.

حمام تاريخي «نقاشي» نيز يك پروژه محرك توسعه در اين منطقه به شمار مي‌رود كه مي‌تواند با مشاركت بخش خصوصي احيا و گردشگران زيادي را جذب كند.

از مشكلات منطقه بگوييد!

بزرگترين مشكل در منطقه 15 اين است كه 11 محله الحاقي منفصل به منطقه داريم؛ يعني محله هاي همچون گيان، اندوان، راران و چند محله ديگر در محدوده شهرداري منطقه قرار دارد، اما راه‌هاي مواصلاتي آنها در حوزه اختيارات اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي استان است و همين موضوع باعث وجود مشكلات زيادي براي مردم شده است.

در جاده هاي دسترسي به اين محله‌هاي الحاقي تصادفات زيادي اتفاق مي‌افتد و به همين سبب تا كنون مكاتبات زيادي را با اداره كل راهداري و راه و شهرسازي انجام داده‌ايم تا راههاي دسترسي محله‌ها را نيز در حوزه اختيارات شهرداري قرار دهند و خدمات خوبي به مردم ساكن در محله هاي الحاق شده ارايه شود ولي اين اقدامات بي نتيجه بوده است.

حتي برخي محله‌هاي الحاقي هنوز فاقد شبكه فاضلاب هستند و به همين دليل امكان آسفالت كوچه‌ها و معابر آن را نداريم. ساكنان اين محله‌ها نيز دچار سردرگمي شده‌اند.

نبود وجود منابع آبي، مشكل اسناد مالكيتي، وجود گلوگاه‌هاي ترافيكي، گسستگي بافت مسكوني سطح منطقه، وجود مشاغل مزاحم، مشكل فاضلاب منطقه، عدم توجه به كاربري‌هاي طرح تفصيلي بازنگري شده، ورود خودروهاي سنگين به منطقه، پايين بودن ارتفاع مصوب، عدم مميزي املاك منطقه وجود سكونت‌گاه‌هاي غير رسمي واقع در حريم منطقه از جمله مشكلات منطقه 15 است.

از ديگر مشكلات موجود مي‌توان به گُسستگي بافت مسكوني به سبب وجود زمين‌هاي كشاورزي و باير در سطح منطقه و پيامدهاي ناشي از آن، عدم شكل‌گيري بافت مسكوني،  درخواست‌هاي انفرادي براي دريافت پروانه براي اراضي بدون مراجعه مالك و بدون تهيه و ارايه طرح‌هاي تفكيكي اصولي و يكپارچه، محدود شدن ارايه خدمات شهري به مردم ساكن در اين مناطق و نارضايتي مردم اشاره كرد.

براي پيگيري مشكلات جاده دسترسي به محله اندوان چه اقداماتي انجام شد؟

پيرو برگزاري جلسات مختلف، طرح هندسي آماده و به اداره كل راه و شهرسازي و اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي ارائه كرديم، اما هنوز جوابي از مسئولان اين دستگاه‌ها دريافت نكرده‌ايم.

با توجه به اينكه اندوان جزء محله‌هاي منفصل به منطقه 15 بوده و راه‌هاي مواصلاتي آن در حريم قرار گرفته است، قاعدتا هر مدل فعاليتي بايد تحت نظر اداره كل راه و شهرسازي انجام شود، اما با توجه به اينكه وظيفه شهرداري خدمت‌رساني به شهروندان است، هر كاري در اين رابطه بتوانيم با هماهنگي راه و شهرسازي انجام خواهيم داد.

بر اساس صورتجلسه، جدول گذاري جاده خاتون آبادي با منطقه 15 است كه پس از تعريض و آسفالت جاده به سرعت انجام خواهيم داد.

ما به مردم حق مي‌دهيم كه ناراضي باشند، اما به محض تاييد مصوبات، عمليات اجرايي را در اسرع وقت انجام خواهيم داد، البته هم اكنون در داخل محله اندوان نيز در صدد تملك زمين و احداث پارك محلي هستيم.

در اين منطقه با پديده حاشيه‌نشيني هم رو به رو هستيد؟

بله، متأسفانه سكونتگاه‌هاي غير رسمي مثل محله قصر سمت راست خيابان مقداد شكل گرفته كه البته زماني اين قسمت جزء محدوده شهر محسوب مي‌شده، اما در حال حاضر در محدوده نيست و شهرداري نيز امكان ارايه امكانات و خدمات به ساكنان اين محله را ندارد.

گويا احداث تقاطع غيرهمسطح كارخانه قند در دستور كار اين منطقه قرار گرفته است؟

بله، اجراي اين پروژه با پنج تقاطع غير همسطح جنب كارخانه قند يكي از ضروريات اين منطقه و يكي از تقاطع‌هاي مهم حلقه حفاظتي شهر است كه به لحاظ قرار گرفتن در ورودي شرق، تاثير زيادي در افزايش ايمني، كاهش تصادفات جاده‌اي و همچنين زيبايي چشم‌انداز و منظر ورودي شهر تاريخي اصفهان خواهد داشت كه به صورت ويژه در دستور كار قرار گرفته است.

هزينه اجرايي تقاطع غير همسطح جنب كارخانه قند طبق برآورد انجام شده در سال‌جاري حدود 800 ميليارد ريال و هزينه آزادسازي آن نيز اعتباري بالغ بر 230 ميليارد ريال نياز دارد.

طول پل شماره يك 495 متر، طول پل هاي دو، سه و چهار 500 متر و پل پنجم 130 متر است، ارتفاع آن نيز از 14 متر تا منهاي هفت متر پيش بيني شده كه در چهار سطح احداث و همزمان با اين پروژه يك المان بسيار زيبا در ورودي شرق اصفهان اجرا مي‌شود.

رويكرد ما بر اين است كه تمام نقاط شهر از پروژه‌هاي توسعه‌اي برخوردار باشد، البته در شرايط اقتصادي فعلي، برداشتن گام‌هاي اساسي كار دشواري است و براي دست‌يابي به اين مهم، مشاركت مردم و همدلي و همراهي تمام دستگاه‌ها در راستاي توسعه شهر مورد نياز است.

هر چند طرح تقاطع كارخانه قند از چند سال پيش تصويب شده بود، اما به دليل مسائل و مشكلات عديده از قبيل مذاكرات و نشست‌هاي متعدد با كارخانه قند، موارد مربوط به آزادسازي املاك در مسير پروژه و موارد ديگر، تاكنون اجرايي نشده كه همت مسئولان و تاكيد شهردار اصفهان پس از نشست‌هاي فراوان، هماهنگي و تمهيدات لازم براي انجام عمليات اجرايي اين پروژه صورت گرفته است.

به زودي كلنگ اين پروژه بزرگ به زمين زده خواهد شد، البته بدون مشاركت شهروندان و همدلي و همراهي تمامي دستگاه‌ها نمي‌توانيم به موفقيت مورد نظر دست يابيم.

ما به دنبال انتفاع از اجراي پروژه‌ها نيستيم بلكه به دنبال ارتقاي تعاملات اجتماعي مردم هستيم.

امسال چه پروژه‌هايي در منطقه به نتيجه رسيد؟

از آنجايي كه براي حفظ و دوام شهر بايد از ظرفيت و كمك تمام دستگاه‌هاي ذي‌ربط استفاده كرد، در برخي از پروژه‌هاي انجام شده نيز از سرمايه‌گذاري، ظرفيت و حمايت‌هاي بخش خصوصي براي دسترسي به كيفيت مطلوب‌تر، رضايتمندي و جذب سرمايه‌گذاران بيشتر جهت آباداني شهر استفاده شد كه قطعاً تحول عظيمي در انجام زيرساخت‌هاي فرهنگي، رفاهي، گردشگري، تجاري و غيره به وجود خواهد آورد.

البته در انجام و توسعه تك‌تك پروژه‌ها، تعامل و مشاركت شهروندان با شهرداري كه خود يك نهاد مردمي است، جهت ارايه خدمات مطلوب‌تر بسيار مؤثر خواهد بود.

يكي از پروژه‌هاي مشاركتي مجتمع تجاري و مسكوني شريعتي است كه با مشاركت بخش خصوصي با اعتباري بالغ بر 60 ميليارد ريال احداث شده است.

تكميل و تجهيز سينما بهمن خوراسگان به عنوان نخستين سينماي شرق اصفهان نيز با اعتباري بالغ بر 45 ميليارد ريال احداث شده كه ظرفيت گنجايش 320 نفر را دارد؛ اين سينما كه با تلاش سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي شهرداري اصفهان و مديريت مؤسسه بهمن سبز در كمتر از سه ماه احداث و آماده بهره برداري شد، با تجهيزات مدرن و به روز در اختيار شهروندان قرار گرفته، يك پروژه شاخص در توسعه فرهنگي در شرق اصفهان است.

همچنين پروژه آبياري قطره‌اي رفيوژ فضاي سبز خيابان‌هاي سطح منطقه، خيابان‌سازي خيابان رضوي، بهسازي و روشنايي معابر پارك‌هاي سطح منطقه، اصلاح هندسي، ايمن‌سازي و خط‌كشي معابر سطح منطقه، احداث پل هوايي عابر پياده واقع در بلوار ارغوانيه (ميلاد نور) و پياده روسازي ضلع جنوبي خيابان جي غربي (حد فاصل خيابان همدانيان تا خيابان توحيد) از ديگر پروژه‌هاي بهره‌برداري شده در منطقه 15 شهرداري اصفهان است.

احداث پل بتني و اصلاح هندسي تقاطع بلوار مالك اشتر، خيابان جي و مقداد اول با اعتباري بالغ بر شش ميليارد ريال انجام و در اختيار شهروندان منطقه قرار گرفت.

در زمينه آسفالت معابر چه اقداماتي انجام شده است؟

نامناسب بودن خيابان‌ها و معابر اصلي، يكي از دغدغه‌هاي اصلي شهروندان است و لذا در جهت تسهيل در تردد مردم و وسايل نقليه و همچنين كاهش حجم ترافيك و سهولت راه‌هاي دسترسي، داشتن آسفالت مناسب براي افزايش ايمني جاده ها، ايجاد زيبايي بصري و ... شهرداري علاوه بر تحقق وعده ارايه خدمات حداكثري به شهروندان، زمينه را براي رفاه و تغيير سيماي شهري و رفع مشكلات موجود در كوتاهترين بازه زماني ممكن به وجود آورده است.

همچنين توجه به بحث سيماي شهري و زيباسازي آن، نكته بسيار مهمي است كه خود در جذب گردشگران و مسافران و ايجاد نشاط و پويايي، كاهش آلودگي هوا، حفظ سلامتي شهروندان و جلوگيري از يك جامعه افسرده در شهر بسيار حائز اهميت است، به همين دليل شهرداري‌ها هر ساله توجه به بحث پارك‌ها و فضاي سبز شهري را در دستور كار خود قرار مي دهد.

 
تاریخ:
1397/11/23
تعداد بازدید:
44
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.