سال 1398                     رونق توليد
IRT  |   GMT
فارسی | English rss
بنكدارهاشمي: تاریخ: 1397/09/17    
احداث 4 ايستگاه خط دو مترو آغاز شده است احداث 4 ايستگاه خط دو مترو آغاز شده است
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان گفت: احداث چهار ايستگاه از فاز اول خط دو مترو نزديك به خيابان زينبيه آغاز شده است و به زودي عمليات احداث ايستگاه پنجم نيز كليد مي‌خورد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان قطارشهري اصفهان و به نقل از خبرگزاري ايمنا، سيدمحمدرضا بنكدار هاشمي شامگاه - جمعه 16 آذرماه- در برنامه «خبرخونه»  از شبكه اصفهان اظهار كرد: طول خط قطار شهري اصفهان 24 كيلومتر است و با برنامه ريزي دقيق‌تر و منسجم‌تري آغاز به كار كرده است.

وي  با اشاره به روند احداث خط يك مترو اصفهان افزود: احداث خط يك قطار شهري اصفهان 16 سال زمان برد؛ مشكلات تامين اعتبار، حساسيت‌هاي ميراث فرهنگي و نخستين تجربه احداث مترو، بهره برداري از خط يك قطار شهري اصفهان را طولاني كرد.

احداث خط دو مترو با سرعت بيشتري پيش مي‌رود

مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان ادامه داد: با كسب تجربه، پيش بيني اعتبارات لازم و حل مسائل مرتبط با ميراث فرهنگي، عمليات احداث خط دو قطار شهري اصفهان با سرعت بيشتري به پيش مي رود.

بنكدار هاشمي در خصوص حساسيت هاي ميراث فرهنگي براي احداث خط دو قطار شهري اصفهان گفت: قسمتي از خط دو قطار شهري اصفهان از زير ميدان نقش جهان عبور مي‌كرد، اما با افزايش 1.5 كيلومتري مسير و اضافه كردن يك ايستگاه مترو از ميدان عبور نخواهد كرد، بنابراين مشكل خاصي در اين خصوص نداريم اين درحالي است كه عمليات احداث خط يك قطار شهري اصفهان به دليل حساسيت‌هايي در ارتباط با چهارباغ عباسي با دو سال تاخير مواجه شد.

وي تصريح كرد: مكان ايستگاه‌هاي مترو در خط يك و دو قطار شهري اصفهان در زير زمين قرار دارد و مكان ايستگاه‌ها به لحاظ مختصات فني، شيب و ارتفاع تونل در عمق 30 متري از سطح زمين واقع شده است كه به وسيله دسترسي‌ها در دو طرف ايستگاه، ارتباط تونلي به محل سوار و پياده شدن مسافران فراهم شده است.

مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان گفت: مبدا خط دو قطار شهري اصفهان، ايستگاه شهيد غفاري واقع در يك كيلومتري حرم زينبيه در شمال شرقي اصفهان و انتهاي اين خط نيز خيابان اشرفي اصفهاني يا كهندژ است؛ عمليات احداث خط دو قطار شهري اصفهان از دو سمت، يكي ايستگاه زينبيه و ديگري ايستگاه اشرفي اصفهاني آغاز به كار مي كند و در ميدان امام علي به يكديگر مي رسد؛ اين عمليات در قالب تونل‌هاي دو چشمه با فاصله عرضي معين و با دو دستگاه TBM آغاز به كار مي‌كند و مرحله دوم عمليات از خيابان اشرفي اصفهاني  و با يك دستگاه TBM شروع مي شود.

بنكدار هاشمي درباره علت احداث خط دو قطار شهري از دو جهت گفت : اين كار به منظور تسريع در عمليات احداث انجام مي شود؛ احداث چهار ايستگاه در فاز اول و نزديك به زينبيه آغاز شده است و به زودي عمليات احداث ايستگاه پنجم نيز آغاز مي‌شود و طول مسير خط دو مترو از ايستگاه شهيد غفاري تا خيابان اشرفي اصفهاني 15 كيلومتر است.

ايستگاه ها قبل از حفاري تونل احداث مي‌شود

وي تصريح كرد: احداث ايستگاه ها پيش از آغاز عمليات حفاري تونل انجام مي‌شود و اين مزيتي است كه خط دو قطار شهري اصفهان نسبت به خط يك دارد؛ قطر تونل مترو شش تا هفت متر است در حالي كه عرض محل ايستگاه بايد 30 متر باشد، بنابراين در محل ايستگاه‌ها افزايش عرض انجام مي‌گيرد و مكعب مستطيلي در ابعاد 120 در 30 متر ايجاد مي‌شود.

بنكدار هاشمي گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده زماني كه دستگاه حفار به محل ايستگاه مي رسد، ساختار اصلي ايستگاه از قبل ساخته شده است؛ رعايت اين مورد باعث مي‌شود سگمنت‌ها يا غلاف‌هاي جداره تونل از هم گسسته نشود، اما در خط يك قطار شهري اصفهان، پس از رسيدن دستگاه حفار، غلاف هاي جداره تونل شكسته و افزايش عرض در حين عمليات احداث ايستگاه‌ها انجام شد.

مدير عامل سازمان قطار شهري اصفهان افزود: اين مشكل در زمان احداث خط دو قطار شهري اصفهان رفع شده است و قبل از رسيدن دستگاه حفار به ايستگاه، مكان مورد نظر با عرض مناسب تعبيه شده است؛ با در نظر گرفتن اين مسئله، صرفه جويي در زمان و هزينه ممكن مي‌شود و مشكل آب بندي ناشي از شكست سگمنت‌ها نيز حل خواهد شد.

 
!!!f1!!!
!!!f2!!!
!!!f3!!!