سال 1398                     رونق توليد
IRT  |   GMT
فارسی | English rss
تاریخ: 1397/09/19    
زير ميدان عاشق اصفهاني چه خبر است؟! زير ميدان عاشق اصفهاني چه خبر است؟!
معاون فني اجرايي سازمان قطارشهري اصفهان گفت: عمليات اجرايي ايستگاه مترو عاشق اصفهاني كه سومين ايستگاه خط دو مترو اصفهان محسوب مي‌شود، از سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان قطارشهري اصفهان، فرشيد فرداد اظهاركرد: بخش مقدماتي عمليات احداث ايستگاه عاشق اصفهاني كه بحث جابه جايي خط لوله فاضلاب 1600 اصلي بوده، از حدود دو سال پيش آغاز شده و با تكميل عمليات جابه جايي فاضلاب كه با مسير تونل‌ها و ايستگاه تلاقي داشت، وارد فاز اصلي احداث ايستگاه شديم.

وي افزود: ايستگاه عاشق اصفهاني به گونه‌اي طراحي شده كه در دو طرف ميدان عاشق و زيرگذر قرار گرفته و از هر دو طرف داراي دسترسي است.

معاون فني اجرايي سازمان قطارشهري اصفهان با بيان اينكه بخش مركزي ايستگاه عاشق اصفهاني با زيرگذر عاشق اصفهاني تلاقي دارد، افزود: سيستم نماي ايستگاه به صورت روباز خواهد بود به گونه‌اي كه سكوي مسافري در زيرگذر است و زماني كه شهروندان روي سكوي ايستگاه ايستاده باشند، عبور خودروها را از سقف ايستگاه تماشا خواهند كرد.

وي تصريح كرد: با توجه به فعاليت‌هاي عمراني ايستگاه عاشق‌اصفهاني، لازم است در محدوده زيرگذر ميدان عاشق قبل از هر چيز يك پل احداث شود تا خودروها كه در حال حاضر به سبب مسدود شدن باند شمالي زيرگذر عاشق اصفهاني از مسيرهاي جايگزين عبور مي‌كنند، از روي اين پل تردد كنند.

فرداد گفت: در اين مرحله قرار است زيرگذر به صورت يك باند و نوبتي مسدود شود و پل در همان بخش انسداد يافته اجرا شود؛ از اين رو با دو مرحله جابه جايي لاين‌هاي عبوري زيرگذر، احداث پل در حداقل زمان حدود سه ماه انجام و ترافيك به حالت عادي خود باز مي‌گردد.

وي با بيان اينكه ادامه عمليات احداث ايستگاه عاشق اصفهاني كه تا يكسال و نيم آينده ادامه خواهد داشت، اظهار كرد: اجراي خط دوم به گونه‌اي برنامه ريزي شده كه در ابتدا سازه ايستگاه‌ها اجرا مي‌شود و دستگاه حفاري TBM در هر ايستگاه متوقف و پس از انجام اصلاحات بر روي دستگاه TBM  ادامه مسير را حفاري مي‌كند.

معاون فني اجرايي سازمان قطارشهري اصفهان خاطرنشان كرد: در ايستگاه عاشق اصفهاني دو دستگاه TBM به قطر شش متر به شكل تونل‌هاي دو چشمه از سمت شرق به غرب تا ايستگاه امام حسين(ع) اجرا مي‌شود.

وي با بيان اينكه عمليات احداث ايستگاه‌ها با توجه به فضاهاي موجود، شرايط ترافيكي و تاسيساتي محل به سه روش حفاري مي‌شود، گفت: روش اول « cut & cover» يك روش عادي بوده و حفاري از روي سطح زمين انجام مي‌شود كه در طول زمان احداث ضمن جابه جايي تأسيسات براي ايجاد امكان حفاري، محدوده حفاري قابل تردد نيست و ترافيك را مسدود مي‌كند.

فرداد ادامه داد: روش دوم « top-down » است كه در اين روش بايد موانع موجود در مسير احداث جا به جا شود؛ اما چون در ايستگاه عاشق اصفهاني ابتدا سقف فوقاني ايستگاه روي زمين اجرا مي‌شود، مي‌توان سريعتر ترافيك را به حالت خود در آورد و ادامه حفاري را از زير سقف انجام داد؛ نكته اين است كه در روش دوم تداخل ترافيكي و زمان اجرا كمتر خواهد بود.

وي افزود: روش سوم «ريب و شمع» اين است كه حفاري ايستگاه به طور كلي از قسمت زير و به صورت تونلي اجرا شود، اما به دليل اينكه عرض هر ايستگاه 30 متر است و در يك مرحله اين عرض قابل احداث نيست، با روش خاص و چندين تونل متقاطع و به صورت دستي انجام مي‌شود كه در نهايت فضاي زيرزميني ايستگاه ايجاد مي‌شود.

معاون فني اجرايي سازمان قطارشهري اصفهان اظهاركرد: اين روش نسبت به دو روش قبلي هزينه بر و مدت زمان اجراي آن طولاني است، اما نياز به جابه جايي تاسيسات ندارد و درگير با ترافيك سطح شهر نخواهد بود، از اين رو در مناطقي كه محدوديت‌هاي ترافيكي و انحرافات ترافيكي در آن امكان‌پذير نيست، مجبور هستيم علي‌رغم هزينه‌هاي بيشتر از اين روش استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه قرار است از مجموع  15 ايستگاه خط دو قطار شهري اصفهان، تعداد 9 ايستگاه با روش ريب و شمع اجرا شود، گفت: به سبب آسايش شهرونداني كه درگير ايستگاه‌هاي خط دو قطار شهري هستند و به اين دليل كه درصدد هستيم در خط دو كمترين مشكلات ترافيكي و آلودگي محيطي و بصري ايجاد شود، ترجيح داديم با وجود هزينه‌هاي بيشتر از اين روش استفاده كنيم تا مردم مدت زمان كمتري با اين مشكلات مواجه شوند.

 

 
!!!f1!!!
!!!f2!!!
!!!f3!!!