اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۹ جمعه ۲۰ تير
هوشمندسازي خدمات شهرسازي‌ با سامانه «اصفهان نما»/شفاف‌سازي محاسبات و كاهش نگاه‌ سليقه‌اي
هوشمندسازي بر استفاده از فناوري‌هاي نوين به خصوص فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان بيشترين تاكيد را دارد در همين راستا مديران شهري اصفهان سعي دارند تا با ارائه خدمات الكترونيك از طريق يك سامانه زمينه تحقق اين مهم را فراهم كنند.

به گزارش خبرنگار ايمنا، اصفهان نما رويكرد فناورانه در واگذاري خدمات حوزه شهرسازي بر بستر فناوري اطلاعات بوده به گونه‌اي كه شكل و نحوه ارائه خدمات از حالت سنتي به صورت كاملاً هوشمند و با ساده‌ترين شكل ممكن در اختيار خود شهروند به عنوان ذي‌نفع و بهره‌بردار نهايي و بدون واسطه قرار مي‌گيرد تا شهروندان به صورت يكسان و بدون محدوديت زماني و مكاني از طريق كامپيوتر يا گوشي همراه به سامانه مذكور وارد شده و در كنار دريافت خدمات عمومي مي‌توانند از خدمات اختصاصي اين سايت استفاده كنند.

شهرداري با راه اندازي وب سايت اصفهان نما به آدرس www.esup.isfahan.ir/isfahannama عملاً بسترهاي لازم براي جلوگيري از ترددهاي غير ضروري به مناطق 15 گانه شهرداري اصفهان را فراهم كرده تا شهروندان تمامي خدمات شهرسازي اعم از پرداخت عوارض نوسازي و كسب و پيشه، درخواست گواهي‌هاي پروانه، پايان كار، پايان سفتكاري و درخواست پاسخ به استعلام ادارات را از طريق اين درگاه و بدون حضور در مناطق شهرداري صرفاً از طريق ابزارهاي الكترونيكي دريافت كنند.

براي آگاهي از جزئيات و كاربردهاي سامانه اصفهان نما براي شهروندان با سيد احمد حسيني‌نيا، معاون شهرسازي و معماري شهردار اصفهان گفت و گويي انجام داده‌ايم كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد:

اصفهان نما يا MYESFAHAN چه سامانه‌اي است؟

اگر بخواهيم سير تحول تاريخ شهرسازي اصفهان را بررسي كنيم، در دوره اول شهرسازي با رويكردي بر بستر توسعه كشاورزي دنبال مي‌شد، پس از آن شهرسازي صنعتي، در لايه سوم شهرسازي بر بستر اطلاعات و هوشمندسازي و در نهايت شهرسازي دانش محور بوده است.

شايد بتوان گفت «اصفهان نما» از منظر اينكه فعاليت‌ها در حوزه الكترونيكي و مباحث IT دنبال مي‌شود و از طرفي نگاه هوشمندانه بر مديريت شهري داشته و مباحث خلاقانه را در اين حوزه رصد مي‌كند، در گذار از مرحله شهرسازي هوشمند به شهرسازي دانش محور باشد.

سامانه اصفهان نما يك رويكرد فناورانه است و خدماتي كه در حوزه شهرسازي دنبال مي‌شود به صورت هوشمند و مجازي بايد در اختيار شهروند قرار مي‌گيرد؛ اين سامانه با همكاري حوزه معاونت شهرسازي با همكاري در ساير حوزه‌ها از جمله سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ريزي و همچنين معاونت اقتصادي مالي آماده و در اختيار شهروندان قرار گرفته است.

پيشينه اين سامانه چيست؟

اصفهان نما كه ذيل MYESFAHAN است در شروع فرايند برنامه‌هايي كه شهرسازي و شهرداري اصفهان دنبال مي‌كرد، تلاش كرد تا بتواند مباحث را در حوزه شهرسازي از طريق فضاي الكترونيكي دنبال كند و سيستم سنتي و دستي را كنار گذاشته و در حوزه آرشيو اطلاعات و خدمات قابل ارائه در بستر IT بتواند اين اقدامات را انجام دهد.

در فاز نخست تحت عنوان سامانه مكانيزاسيون شهرسازي و درآمد يا سراي 8 كه صرفاً با هدف توسعه نگاه الكترونيكال در مناطق 15 گانه و سازمان‌هاي مرتبط و معاونت‌هاي شهرداري اجرا شد.

در گام بعد براي كاهش مراجعات مردم، كاهش هزينه و همچنين صرفه‌جويي در مصرف سوخت و حفظ زيست بوم فضايي ايجاد شد تا شهروند با استفاده از تلفن همراه يا يك رايانه همراه به سادگي به سامانه وصل شود و بدون مراجعه به شهرداري‌ها و معاونت‌ها خدمات مورد نياز خود را از به صورت مجازي دريافت كند.

يك آيتم در MYESFAHAN كه ذيل اصفهان نما است، تحت عنوان «پرونده من» وجود دارد كه به راحتي مي‌توان با ارسال يك پيامك حاوي اطلاعات مورد نياز سامانه و پس از آنكه صحت سنجي صورت گرفت يك پيام حاوي كد براي شهروند ارسال مي‌شود و بر اساس آن كد مي‌توان وارد سيستم شد و پرونده خود را تحت عنوان «پرونده من» بررسي كرد.

دليل ضرورت حركت به سمت ايجاد سامانه MYESFAHAN چه بود؟

يكي از مباحثي كه بايد در حوزه شهرسازي دنبال شود، نسل سوم و چهارم شهرسازي است، نكته اساسي اين است كه در راستاي مسئوليت اجتماعي در شهرداري اهدافي را بايد دنبال كنيم تا از مراجعات بيهوده شهروندان به شهرداري كاسته شود.

از سوي ديگر پيش بيني شرايط كرونايي امروز را نمي‌كرديم و اينكه يك ويروس محدوديت عبور و مرور ايجاد كند و به شهروندان توصيه شود كه از مراجعات غيرضروري بپرهيزند و از آن طرف نبايد كار شهروند روي زمين بماند و بلاتكليف باشد.

وجه ديگر اينكه سامانه اصفهان نما كه حدود 34 خدمت را در حوزه شهرسازي و درآمد تعريف مي‌كند و در MYESFAHAN به 100 خدمت مي‌رسد تا ساير معاونت‌ها را در بر مي‌گيرد، شفاف‌سازي در حوزه محاسبات پرونده‌ها و اعمال ضوابط و مقررات شهرسازي و كاهش نگاه سليقه‌اي است.

با اين سامانه از اين پس چنانچه واسطه‌گري در بررسي و عملكرد پرونده‌ها صورت مي‌گيرد با اين نرم افزار اين مباحث مديريت و كنترل شده و به صفر مي‌رسد.

اين سامانه چه تعداد خدمات را پوشش مي‌دهد؟

از جمله مزيت‌هاي سامانه اصفهان نما اين است كه بدون محدوديت زماني و مكاني در هفت روز هفته و 24 ساعت هر روز امكان مراجعه شهروند وجود دارد و صرفاً مربوط به ساعت اداري نيست.

مجموعه خدماتي كه در حوزه شهرسازي براي شهروندان بر اساس آنچه كه در روال سنتي انجام مي‌شد احصا كرديم 34 خدمت در حوزه شهرسازي است كه اين خدمات به سه دسته اختصاصي، خدمات عمومي و خدمات ويژه مهندسان تقسيم‌بندي شده است.

خدمات اختصاصي شامل ثبت درخواست پروانه، درخواست پايان‌كار، سفت كاري، استعلام بانك، استعلام نقل و انتقالات، پاسخ اين انتقالات، «پرونده من» يا پرونده الكترونيكي شهرسازي و پيگيري درخواست‌ها در حوزه شهرسازي است.

خدمات عمومي شامل خدماتي است كه بخواهيم به نقشه‌هاي شهري و طرح تفصيلي مصوب شهر اصفهان دسترسي داشته يا از آرا ماده صد مطلع شويم؛ همچنين در اين بخش امكان پرداخت آنلاين عوارض نوسازي و كسب پيشه، محاسبه عوارض صدور پروانه، ظرفيت و بارگذاري پلاك‌ها براي ساخت، مشاهده نقشه سه بعدي شهر يا اصفهان نما وجود دارد.

در حوزه خدمات ويژه مهندسان، ساليان سال در حوزه معاونت شهرسازي در امور مهندسين و نظام مهندسي ساختمان به واسطه كسر ظرفيت مهندسان صف‌هاي طولاني به خصوص در شرايط پاياني سال تشكيل مي‌شد، از اين رو در اين سامانه به گونه‌اي تعريف شده كه اگر مهندسان تمايل داشته باشند در محدوده قانوني شهر اصفهان كسر سهميه داشته باشند بدون مراجعه به امور مهندسان مي‌توانند از طريق همين سامانه ظرفيت‌هاي خود را در حوزه نظارت و طراحي كسب كنند.

مباحثي مانند گزارش تخلفات ساختماني كه مهندسان به عنوان چشمان ناظر شهرداري به ما كمك مي‌كنند از طريق اين سامانه مديريت مي‌شود.

همچنين گزارش مرحله ايستايي و همچنين تأييد آنلاين سفت‌كاري و پايان كاري شهروندان كه يكي از وظايف مهندسان ناظر به شمار مي‌رود از اين طريق دنبال مي‌شود و در نهايت پروسه فرم شناسه فني است كه در صدد اجرا آن هستيم.

در واقع يكصد خدمت كه شهروندان نياز دارند را مي‌توان از اين سامانه كمك گرفت از جمله خدمات در حوزه معاونت خدمات شهري، معاونت عمراني و مالي و اقتصادي و همچنين سازمان‌هاي شهرداري در سامانه تعريف شده، اما از آنجا كه مراجعات و فراواني مراجعات در حوزه شهرسازي در مناطق بوده، اين خدمات از ويژگي خاصي برخوردار هستند كه شرايط كار را براي شهروندان تسهيل و از ازدحام و ترافيك جلوگيري مي‌كند.

براي ساخت يك آپارتمان و يك خانه نياز به ارتباط بين ارگان‌ها و سازمان ها ضرورت دارد و انجام امور تنها به شهرداري محدود نمي شود. اشاره كرديد به سازمان نظام مهندسي، اما سامانه اصفهان نما آيا به اداره برق و گاز و يا ارگان‌هاي خارج از حيطه شهرداري وصل خواهد شد؟

يقيناً بايد امكان آن در نرم افزار اصفهان نما ايجاد شود، زيرا هدف اين سامانه كاهش مراجعات است در نتيجه غير از سازمان نظام مهندسي بايد به سازمان آتش نشاني، اداره برق، اداره گاز، مخابرات و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط وصل شود.

يكي از خدمات ويژه سامانه اصفهان نما، پاسخ استعلام حفاري است كه به صورت مجازي و از طريق ارتباط و تعامل با ادارات و ارگان‌ها انجام مي‌شود و در 26 خدمت اول در 15 منطقه اصفهان از اول ارديبهشت ماه سال‌جاري اين خدمت انجام مي‌شود.

حتي اخيراً تفاهم نامه‌اي بين مدير كل ثبت و اسناد و املاك استان و شهردار اصفهان امضا شد كه در آن بخشي از ارائه خدمات در همين شاخه و همين حوزه تعريف شده است.

چه ميزان از خدمات اين سامانه در حال حاضر راه‌اندازي شده است؟

در حال حاضر از 34 خدمت 26 خدمت در 15 منطقه فعال شده و پاسخگوي شهروندان است؛ البته هشت خدمت ديگر در مناطق شش، منطقه هفت و 12 در حال تست است تا خطاهاي سيستم استخراج شود.

البته در تلاش هستيم در كمترين زمان امكان ارائه اين خدمات را به ساير مناطق تسري دهيم.

پيش‌بيني براي راه اندازي صد درصدي اين سامانه چه زماني است؟

در كميته راهبري جلساتي با معاون برنامه ريزي، مديرعامل سازمان فاوا، حوزه اقتصادي مالي برگزار و در مباحث ارائه شده آنچه جمع بندي شد، اين بود كه هشت خدمت باقي مانده را تا پايان خرداد به ساير مناطقي كه پايلوت نبودند تسري دهيم.

البته در حال حاضر خدمات ويژه و مهمي كه شهروندان عموماً با آنها سروكار دارند شامل استعلام دفترخانه، استعلام بانك و استعلام حفاري در تمام مناطق جاري است؛ هر چند گواهي پايان‌كار، گواهي سفت‌كاري و پروانه جز خدمات ويژه‌اي است كه مراجعات شهروندان در اين باره به شهرسازي به صورت اختصاصي است.

در مناطق پايلوت اين هشت خدمت كه سه مورد آن پروانه ساختماني، سفت‌كاري و پايان كار انجام مي‌شود و در بخش سفت‌كاري و پايان كار صفر تا صد عملياتي مي‌شود كه اميدواريم تا پايان سال به همه مناطق تسري پيدا كند.

در بخش پروانه ساختماني با توجه به اينكه به يك نرم افزار جانبي براي نقشه خواني نياز است (بر اساس ضوابطي كه تعريف شده و نقشه‌اي كه شهروند بارگذاري مي‌كند) در حال حاضر در مناطق پايلوت از جمله شش، هفت و 12 تا پايان صدور دستور تهيه نقشه را تست مي‌گيريم و سپس به مناطق تسري پيدا مي‌كند تا پس از اتصال نرم افزار جانبي به اصفهان نما، بخش كنترل نقشه و ساير موارد حوزه خاص پروانه ساختماني نيز به صورت مجازي و آنلاين دنبال شود.

شهروندان براي استفاده از اصفهان نما كافي است بر روي گزينه خدمات شهرسازي در ذيل سايت MYESFAHAN كليك كنند.

در اين بخش شهروندان مشخصات درخواست شده از جمله شماره تلفن همراه خود را براي اصالت‌سنجي مالكيت وارد مي‌كنند، بلافاصله پس از تأييد يك پيام حاوي كلمه عبور و رمز عبور براي آنها پيامك مي‌شود و در مرحله بعد كد كاربر براي شهروند تعريف مي‌شود تا در گام بعد خدمات شهرسازي با وارد كردن كد از بسترهاي 34 خدمت بهره‌مند شوند.

تاریخ:
1399/03/11
تعداد بازدید:
407
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.