کتابخانه دیجیتال کتابخانه دیجیتال
  • .
    .
  • .
    .
  • .
    .
  • .
    .
1399/10/02
فعال شدن قطار حومه‌ اي نجات بخش شهرها است فعال شدن قطار حومه‌ اي نجات بخش شهرها است
شهردار اصفهان گفت: بايد قطار حومه‌اي را تقويت كنيم تا روزانه 10 هزار اتوبوس از صنايع اطراف وارد شهر نشود.

قدرت‌الله نوروزي امروز _سه‌شنبه دوم دي‌ماه 99_ در جلسه سرمايه‌گذاري، برنامه‌ريزي و تبيين ساختار اجرايي قطارهاي شهري استان، اظهار كرد: بايد به شهرهاي همجوار توجه كرد تا كلانشهر اصفهان كمتر آسيب ببيند.

وي افزود: بايد قطار حومه‌اي را تقويت كنيم تا روزانه 10 هزار اتوبوس از صنايع اطراف وارد اصفهان نشود.

شهردار اصفهان فعال شدن قطار حومه‌اي را نجات بخش همه شهرها توصيف كرد و گفت: بايد گام نخست در اجراي اين طرح به گونه‌اي برداشته شود كه مسيرها را هموار كند، البته يكي از پيچيده‌ترين كارها در اين زمينه استفاده از اوراق مشاركت است.

وي ادامه داد: گفته شده كه احداث هر كيلومتر قطار شهري 50 ميليون دلار هزينه در بر دارد، اما در واقع اين هزينه 55 ميليون دلار است، لذا اگر بر اساس بهاي هر دلار 32 تومان حساب كنيم، احداث هر كيلومتر قطار شهري يك‌هزار و 700 ميليارد تومان و با نرخ فعلي دلار، يك‌هزار و 300 ميليارد تومان هزينه در بر دارد.

نوروزي تصريح كرد: با نرخ فعلي دلار براي احداث خط يك مترو اصفهان 27 هزار ميليارد تومان هزينه شده است.

وي با بيان اينكه با نرخ فعلي دلار براي خط دو مترو اصفهان پنج هزار ميليارد تومان از طريق اوراق مشاركت، زمين و پول در دو سال اخير هزينه شده است، تصريح كرد: تكميل خط دو مترو به 32 هزار ميليارد تومان منابع مالي ديگر نياز دارد.

شهردار اصفهان تصريح كرد: بايد زيرساخت‌هايي به ارزش حدود يكصد هزار ميليارد تومان در شهر احداث شود تا امكان ارائه خدمات از طريق قطارهاي حومه‌اي فراهم شود.

نوروزي ادامه داد: اگر حجم عظيم سرمايه‌گذاري مورد نياز در طرح ايجاد قطارهاي حومه‌اي مورد توجه قرار نگيرد، اتصال اين خطوط نيز امكان پذير نخواهد بود.

وي با بيان اينكه در حال حاضر هزينه جابجايي هر مسافر متروي اصفهان 17 هزار تومان است در حالي كه از هر نفر يك‌هزار و 200 تومان هزينه دريافت مي‌شود، گفت: سرفاصله حركت رام‌هاي قطار شهري در خط يك 15 دقيقه است كه به عنوان يك چالش بزرگ بايد در محاسبات مورد توجه قرار گيرد.

وي اظهار كرد: آخرين اراده قانون‌گذار درباره مترو در قانون برنامه پنج ساله ششم وجود دارد كه در سال 95 تصويب شده و شامل چهار فراز است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در فراز نخست اين قانون راه و شهرسازي مكلف شده با رعايت سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و قانون اجراي سياست‌هاي شركت حمل و نقل ريلي مسافري، خطوط حومه‌اي را با هدف ساماندهي حاشيه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ريلي حومه‌اي در زير مجموعه شركت راه آهن تشكيل دهد.

وي افزود: در فراز دوم اين قانون آمده است اين شركت با همكاري شهرداري‌هاي مربوطه، متولي تمام امور حمل و نقل ريلي مسافري حومه‌اي در كشور است و فراز سوم نيز مي‌گويد فعاليت شركت‌هاي قطارهاي شهري به طور مستقل در امور توسعه حمل و نقل ريلي حومه بلامانع است.

نوروزي تصريح كرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شركت حمل و نقل ريلي مسافري حومه‌اي ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون، به پيشنهاد مشترك سازمان، وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازي به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.

وي اظهار كرد: طبق اين آئين نامه موضوع فعاليت شركت تأسيس شده عبارت است از برنامه ريزي براي انجام تمام امور مربوط به حمل و نقل ريلي مسافري حومه‌اي با همكاري شهرداري‌هاي مربوطه و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور بر اساس طرح‌هاي مصوب شوراي عالي هماهنگي ترافيكي.

شهردار اصفهان تأكيد كرد: قطار حومه‌اي بهترين خدمت به مردم است، اما نبايد تصميمات به گونه‌اي باشد كه مراحل اجراي طرح با موفقيت به سرانجام نرسد.

تمامی حقوق متعلق به این سایت برای معاونت حمل و نقل و ترافیک محفوظ می باشد | info@isfahan.ir
۱۴۰۰/۴/۳